DOST: Nenech se zastrašit svým strachem, vědomím nebo příkazem. Vykroč s námi vstříc nové výzvě získat další zkušenosti.
Program sekundární prevence zve na čtyřdenní skupinový program děti a mladistvé ve věku 12 – 16 let, které se potýkají se závislostí nebo se běžně pohybují v prostředí, kde se závislostní chování vyskytuje.
Kdy se program koná: 23.3. změna na 30.3., 20.4., 18.5. a 8.6.2023 vždy od 16-19hod. (více v letáku)
Jak se přihlásit do programu? Kontakt na nás je 774 789 844, sekundarni.prevence@css-ostrava.cz
Chceš-li poznat nové lidi, nebýt na to sám, umět popsat a chápat, co to vlastně závislostní chování je, ozvi se nám.
Tým Programu sekundární prevence
https://www.css-ostrava.cz/sluzba/program-sekundarni-prevence/
Leták(změna 1.termínu)_Skupinový program_jaro 2023
Děkujeme organizaci Sociofactor, která Centrum sociálních služeb Ostrava vybrala v roce 2020 pro realizaci projektu „Podpora preventivních programů v Ostravě“. Díky spolupráci, kterou jsme v prosinci 2022 úspěšně zakončili, jsme získali za dobu naší účasti cenné zkušenosti a podklady pro rozvoj našeho programu.
Tým Programu sekundární prevence
Tak už tu máme zase srpnový adaptační program pro účastníky Programu sekundární prevence a nové zájemce. 🙂
Zveme děti a mládež ve věku 12-16 let (11ti-letí po individuálním zvážení pracovníků), které “zápasí” s problémovým a rizikovým chováním na Cestu na Prašivou, která se uskuteční dne 24. 8. 2022.
V případě zájmu o přihlášení do Sekundární prevence (což je podmínka pro účast na adaptačním programu) kontaktujte koordinátorku na tel. 774 789 844, která se zájemci a zákonnými zástupci ihned domluví individuální schůzku a vysvětlí detaily spolupráce. Ostatní informace o naší práci naleznete v sekci Program sekundární prevence.
Jménem Volnočasových klubů ve spolupráci s Programem sekundární prevence, Vás srdečně zveme dne 2.6.2022 od 15:00 do lesoparku Bělský les v Ostravě-Jih na Dny fajné rodiny. Můžete se těšit na stanoviště plná her, malování na obličej, tvarovaná zvířátka z balónků a dalších zábavných aktivit. Těšíme se na Vás tým Volnočasových klubů a Programu sekundární prevence.
Zveme zájemce a účastníky programu ve věku 10-18 let, kteří mají zájem se účastnit Jednodenního adaptační programu v rekreačním areálu Skalice, který se uskuteční dne 14. 4. 2022. V případě zájmu o zařazení do Sekundární prevence kontaktujte koordinátorku na tel. 774 789 844 nejpozději do 31. března 2022, která se zájemci a zákonnými zástupci ihned domluví individuální schůzku a přednese detaily zařazení. Ostatní informace jsou uvedeny v sekci Program sekundární prevence.
Na účastníky čeká den plný aktivit zaměřených např. na podporu vzájemné komunikace, spolupráce ve skupině, sebereflexe apod. Aktivity budou provozovány pomocí her, sportovních a výtvarných činností, společných rozhovorů, ale především kreativní a zábavnou formou přizpůsobenou dané skupině.
Pozor kapacity jsou omezené! Aktuálně preferujeme dívky ve věku 12-16 let.
Díky spokojenosti z prvního Adaptačního programu jsme se rozhodli tento rok uskutečnit dne 27. 10. 2021 ještě jeden takový to program plný aktivit, na který zveme další účastníky a zájemce ve věku 10-18 let. V případě zájmu o zařazení Vašeho dítěte do programu kontaktujte koordinátorku na tel. 774 789 844 do 8. října 2021, která se zájemci domluví individuální schůzku a následně vybraní zájemci budou zařazeni do Programu sekundární prevence a zúčastní se tak Adaptačního programu. Další informace jsou uvedeny v sekci Program sekundární prevence.
Pozor kapacity jsou omezené!
Program sekundární prevence zve účastníky programu ve věku 10-18 let dne 24. 8. 2021 na jednodenní adaptační program v rekreačním areálu Skalice. V případě zájmu o zařazení do programu kontaktujte koordinátorku na tel. 774 789 844 do 13. srpna 2021, která se zájemci ihned domluví individuální schůzku. Další informace jsou uvedeny v sekci Program sekundární prevence.
Pozor kapacity jsou omezené!
Program sekundární prevence se nově zapojil do projektu výzkumné a vzdělávací organizace SocioFactor s.r.o. s názvem “Podpora preventivních programů v Ostravě”. V rámci naší spolupráce se jedná zejména o podporu v tzv. pilotování konceptu Programu sekundární prevence v terénu s návaznými subjekty. Užitečný přínos pro náš program má takto nastavená spolupráce při evaluaci a hodnocení realizovaných aktivit Programu sekundární prevence.
Podrobnější informace jsou dostupné na webových stránkách organizace SocioFactor s.r.o.:
Projekt je financován z rozpočtu Moravskoslezského kraje a rozpočtu statutárního města Ostravy, s podporou městského obvodu Vítkovice.
V našem programu se zaměřujeme především na individuální práci v přirozeném prostředí dítěte, kde je neopomenutelnou součástí práce i s rodinou a spolupráce s blízkým okolím, která mají na situaci a jakýkoli její pokrok významný vliv. Zároveň neopomíjíme důležitost skupinové práce, ke které může postupná individuální práce vést, ale tak, abychom vytvářeli skupiny s nejvyšším možným potenciálem vzájemného pozitivního ovlivňování z pečlivě seskupených jedinců programu.
Metody práce programu
Snažíme se o vytvoření bezpečného a respektujícího prostředí, ve kterém bude moci mladistvý nahlédnout na dopady vlastního a obecného sociálně deviantního chování. Pomocí individuálních a skupinových setkání vč. spolupráce s rodinou v přirozeném prostředí motivujeme mladistvého účastníka ke změně postojů a vlastního jednání. Účastník se naučí pomocí nácviku, her, modelových situací, výtvarných činností a terapeutické práce získané kompetence aplikovat při řešení každodenních situací.
PROGRAM je určen dětem a dospívajícím zejména z Ostravy a okolí ve věku 10 až 18 let, kteří:
Cílem programu je dosáhnout pozitivního působení na účastníka, zprostředkovat mu náhled na jeho dosavadní jednání a vést jej ke snaze odstranit naučené negativní vzorce chování formou preventivních konzultací. Smyslem programu je účelně a v co nejširším měřítku zmírňovat dopady negativních jevů a předcházet tak škodám v oblasti psychického a fyzického zdraví ovlivněných dětí a mladistvých.
PROGRAM nabízí:
Podmínky a zásady spolupráce s dítětem/mladistvým:
Ukončení spolupráce s dítětem/mladistvým:
Ze strany mladého člověka (příp. zák. zástupce):
Ze strany programu:
Během spolupráce využíváme různé techniky, kterými jsou např.:
Na technikách se lze během spolupráce individuálně domluvit s pracovníkem programu, příp. je lze přizpůsobit na míru dle potřeb dítěte/mladistvého a řešeného problému.
Rozhovory pracovníka s dítětem či mladistvým jsou přizpůsobeny jeho věku a vývoji.
Chlapec, 14 let
Do péče babičky jsem se dostal, když se máma kvůli alkoholu a nedostatečným financím o mě a bratra
nemohla starat. S babičkou si příliš nerozumíme. Nelíbí se jí, že se stýkám s mámou. Někdy se s mámou nebo kamarády zapomenu, a poté se s babičkou hádáme. Hodně po mě křičí a mně to mrzí.
S pracovnicí programu jsem mohl otevřeně a důvěrně hovořit o svých pocitech, cítil jsem se bezpečně. Pomohla mi nahlédnout na naší situaci z různých úhlů a vysvětlila mi některé právní věci týkající se mé péče u babičky. Cítil jsem podporu, když jsme uskutečnili společný rozhovor s babičkou a pracovnice rozhovor vedla. Nyní se s babičkou už tolik nehádáme a více spolu mluvíme.
Naše spolupráce započala oslovení programu blízkou osobou chlapce, která mu chtěla pomoci v pochopení složité situace, která se kolem něj děje. Chlapec po společné domluvě (nastavení spolupráce) pravidelně docházel do programu cca 6 měsíců a aktivně se účastnil na všech individuálních setkání. Během spolupráce jsme využívali různé techniky, které byly uzpůsobeny na míru chlapcových aktuálně řešených potřeb. Jednalo se zejména o rozhovor, hry a provedení tématy (př. soudně stanovená péče a její náležitosti, zdraví, empatii), které mu více umožnily pochopit danou situaci. Vzhledem k narušeným vztahům v rodině byla využita i technika koordinovaného rozhovoru, kdy s přípravou mladistvého a následnou podporou pracovníka programu bylo možné všem zainteresovaným rodinným příslušníkům dát prostor pro sebevyjádření a zároveň pochopení druhé strany, což následně vedlo k zlepšení vztahů a komunikaci v rodině a umožnilo chlapci lépe přijmout domácí pravidla, na kterých se s babičkou domluvili.
Další příběhy:
Dívka, 14 let
Mrzí mě, že se s mamkou pořád hádáme, ale nějak si nemohu pomoci. Od té doby, co se narodil můj mladší bratr se všechno pokazilo. Máma se snaží věnovat čas i mně, ale vždy si vybere dobu, když chci být o samotě. Jinak je neustále s bratrem. Po hádce vždy mám divné pocity a mám chuť si vzít život. Už jsem se o sebevraždu několikrát pokusila. Nechci žít, nemám důvod. Mám pár kamarádek mimo školu, ale ve škole nikoho. Nerozumí mi. Ve škole se necítím dobře.
S pracovnicí programu mohu hovořit o svých trápeních, o vztazích a zájmech, cítím se bezpečně. Mohu se kdykoli ozvat, když se trápím a pracovnice mě vyslechne. Společně hledáme způsob, jak můžu přijít na jiné myšlenky, tak abych se netrápila. S mámou se taktéž učíme zlepšit náš vztah.
Sourozenci, 13 a 14 let
Žijeme pouze s tátou. Táta se snaží o nás starat, vše máme zajištěné, a to od školních výletů až po zdraví a jídlo, ale i přesto je to s námi složité. Když nás napadne nějaká šílenost, tak ji musíme hned udělat. Proto taky má táta problémy na úřadě a u Policie. Jsme docela hyperaktivní a máme problém se soustředěním. Stává se, že neumíme odhadnout rizika našeho chování, a potom máme problém. Venku zkouším kouřit a vyhledávám nedopalky od cigaret nebo žebrám o nějakou tu korunu. Bratr se zase nechává jednoduše ovlivňovat svými kamarády, kteří mají taktéž problémy např. ve škole.
S pracovníkem programu je zábava. Hovoříme o aktuální situaci, o naších zájmech a potřebách. Setkání probíhají odděleně, ale někdy hrajeme společně hry. Pracovník hovoří i s tátou o našem chování. S jeho pomocí se snažíme přemýšlet nad riziky našeho nevhodného chování a o smysluplném trávení volného času.